29 Ocak 2011 Cumartesi

Tuzlayım da Kokma

Y. Nevranın ilk günü, 11.02.2008...

29 ocak 2011 C.tesi...
Annem anlattı ben yazdım. 
Yazmaz isem bunların yaşandığına şu kadar sene sonra inanan olmayacak. Konumuz doğum ve bebek üzerine...
Bizim eski kasabada çocuk doğar doğmaz tuzlanır, kundağa sarılırdı. İp, makas, kibrit, çam çırası hemen oracıkta bulundurulurdu.
İp, bebeğin göbeğini bağlamaya, makas göbek bağını kesmeye, kibrit de çamı tutuşturup bebeğin kordonunun ucunu yakmak için kullanılırdı. Sonra yeteri kadar toprak elekten geçirilir ve bebek belinden aşağısı  bu toprağın üzerinde çıplak vaziyette 40 gün bohçaya sarılı halde yatarak geçirirdi. Toprak günlük olarak tepside ısıtılırdı.
Bebeğin çenesinden başının üstüne bez bağlanırdı ki buna saka denir. Başına çeki çekilir ve saka ile çeki 50 gün kadar devam eder. 40 gün sonra bebek silbişli beşiğe yatırılır. Silbiş bir tür lazımlık. Bu durumda bez bağlamaya gerek yoktur. Çocuğun altı çıplak. İhtiyacını kolayca giderir. İki de bağırdak olur ve bebek beşikten düşmesin diye bağlanır. Bağırdak kalın bir bez demektir.
Çocuk doğar, oğlan olursa sevinç artar. Ellere kına yakılır. Çok kız evlat sahipleri kına yakmazlar. Komşular paluze, pirinç çorbası getirirler. Ben doğduğumda Leman Aba komşuları nazar olacak diye evden çıkarmış. Bir Pazar günü evde doğmuşum. Hanımların Mediha Nene benim ebemmiş. Eski ebeler bir hafta boyunca eve gelirler, çocuk ve annenin her türlü ihtiyacını belli bir para karşılığnda görürlerdi.
İkizim geç davranmış. Benden 2 saat sonra doğmuş. Eşi düşmeyince evin önünden geçen yabancı bir araba sürücüsü babamla birlikte doğum evine götürmüş annemi.
Doumumdan 1 hafta sonra Dr. Alaaddin sertel’e götürmüşler. Adam zamanın en şöhretli çocuk doktoru. Sorun göbeğimde. Kendi düşmeden asılıp çıkarmışlar. Böylece büyük bir delik çıkmış. Önce 2şer ay, sonra 6 aylık dilimlerle konrole gidilmiş. Adam ben 1 haftalıkken bunu 80 bin liraya amaliyat ederim demiş. Babam da; ömür boyunca ödeyemem..
Tuzlamışlar beni kokmasın diye. Göbek bağını bir kağıdın içine sarıp kapının üstüne sokmuşlar. Sebep evden bir yere ayrılmasın. Durup durup ayrılıyorum sıladan...

0 comments: